Bewonersinformatie

Bewonersinformatie
  • Woonreglement
    1. Iedere bewoner is te allen tijde verantwoordelijk voor zichzelf en zijn/haar gasten.
    2. Het is niet toegestaan het woongebouw vuil te maken. Indien dit onverhoopt gebeurt, zoals t.g.v. een lekkende vuilniszak, dient dit direct te worden schoongemaakt. 
    3. Het is niet toegestaan grofvuil te deponeren in of rondom het woongebouw. Grofvuil mag alleen worden aangeboden naar afspraak met ROTEB en alleen op de dag en plek zoals is afgesproken. De diensten van ROTEB zijn gratis. Bel voor een afspraak 14010 of ga naar www.rotterdam.nl.
    4. Het is niet toegestaan afval te deponeren in of rond het woongebouw anders dan in de hiervoor bestemde containers.
    5. Bewoners en/of gasten mogen geen (geluids)overlast veroorzaken. Doordeweeks tussen 22:00 en 08:00 dient het stil te zijn in het gebouw. 
    6. Plaats geen objecten in de gangen en trappenhuizen i.v.m. de algemene veiligheid en de brandveiligheid. Alle vluchtwegen dienen vrij te zijn.
    7. Laat geen post of andere papierstukken achter in of rond het woongebouw.
    8. Het is verboden oneigenlijk gebruik en/of misbruik te maken van brandblusmiddelen en brandpreventieve voorzieningen.
    9. Bewoners en/of gasten zullen geen vandalisme plegen aan de woning, de wooneenheid en/of het woongebouw.
    10. Bewoners dienen zich altijd te houden aan het wasreglement.
    11. Bewoners en/of gasten dienen zich te houden aan het (dak)terrasreglement.
    12. Bewoners van gedeelde wooneenheden dienen altijd mee te werken aan de hygiënecontrole uitgevoerd door de wooncommissie.
    13. Bewoners en/of gasten dienen zich altijd te houden aan de regels omtrent het stallen van fietsen.
    14. Bewoners dienen zich te houden aan het huisdierreglement
    15. Conform het boetesysteem zal de wooncommissie per overtreding van de reglementen van Woongebouw Bredestraat een boete van maximaal €27,50 opleggen, aangevuld met uit de overtreding voortvloeiende kosten en eventuele aanmaningen.
  • Hygiëne controle

    Jaarlijks wordt door de wooncommissie een hygiënecontrole gehouden. Deze hygiënecontrole is verplicht (art.3.2.1.1 Handboek voor de huurder) en richt zich op de gemeenschappelijke ruimten: keuken, douche, toilet, gang en balkon. Zie voor een uitgebreide lijst de checklist onderaan de pagina. De wooncommissie informeert de bewoners over de hygiënecontrole middels een mail en/of brief. Deze mail en/of brief wordt ten minste vier weken voor de datum van de hygiënecontrole verspreid onder de bewoners. 


    • Ongeveer twee weken van tevoren zullen de bewoners via Facebook een reminder krijgen.
    • De hygiënecontrole wordt uitgevoerd door leden van de wooncommissie.
    • De punten waarop wordt gecontroleerd, zijn te vinden in de brief/mail die ten minste vier weken van tevoren wordt gestuurd. 
    • Mocht de woning afgekeurd worden, dan zal de wooncommissie op een later afgesproken tijdstip nogmaals langskomen om te controleren. 
    • Is de woning dan nog niet op orde, dan wordt een boete uitgeschreven door de wooncommissie. 
    • Vervolgens zal Stadswonen de wooneenheid aanschrijven en de bewoners een laatste kans geven. Wordt vervolgens op de afgesproken dag en tijd de wooneenheid wederom afgekeurd, nu door een medewerker van Stadswonen, dan zal de wooneenheid op kosten van de bewoners worden gereinigd door een schoonmaakbedrijf.
    • Indien bewoners niet thuis kunnen zijn tijdens de hygiënecontrole, moeten de bewoners zelf contact opnemen met de wooncommissie om een nieuwe afspraak te maken of toestemming te geven voor het gebruik maken van de loper. Indien er geen contact wordt opgenomen, wordt de unit niet gecontroleerd en direct afgekeurd. 
  • Reparaties

    Hoe kan ik een reparatieverzoek indienen?

    Een reparatieverzoek kun je indienen bij Stadswonen op https://www.stadswonenrotterdam.nl/FAQ/Reparatieverzoek. Bij spoedklachten zoals lekkage van gas- of waterleidingen of stormschade bel je naar 010 - 24 56 700 (ook buiten kantoortijden). Voor kleine herstellingen kun je de wooncommissie ook direct een verzoekje sturen door te mailen naar bredestraat.beh@beheerders.stadswonen.nl. Dit betreft het vervangen van lampen in de gemeenschappelijke ruimte of het vervangen van een douchegordijn. Een nieuwe lamp wordt inclusief inbussleutel bezorgd in je postvak.


    Wie is verantwoordelijk voor reparaties en onderhoud van de woning?

    Het onderhoud van je huurwoning is verdeeld tussen jou als huurder en Stadswonen Rotterdam als verhuurder. In grote lijnen ben jij verantwoordelijk voor de kleine reparaties en dagelijkse onderhoudswerkzaamheden en Stadswonen Rotterdam voor de algemene technische staat van de woningen en woongebouwen. De precieze afspraken zijn opgenomen in de onderhoudswijzers. Bij de downloads vind je een overzicht van de verschillende reparaties en onderhoudswerkzaamheden met de melding wie verantwoordelijk is en hoe hiervoor betaald wordt. Je ziet hier of het valt onder het kleine herstellingfonds, het servicefonds, het fonds inventaris of de schoonmaakkosten.


    Voor vragen omtrent een reparatieverzoek kun je contact opnemen met Stadswonen. Is de taak uitgezet bij de wooncommissie van ons gebouw en ben je benieuwd naar de status? Stuur dan een email naar bredestraat.beh@beheerders.stadswonen.nl met het taaknummer in het onderwerp van je bericht. Zo kunnen wij jou snel te woord staan. De maximale afhandeltermijn van reparatieverzoeken voor de wooncommissie bedraagt 10 werkdagen en voor een aannemer 5 werkdagen. (verzoeken met betrekking tot brand)veiligheidsvoorzieningen (o.a. deurdrangers, brandslanghaspels, etc.) zijn uitgesloten van deze afsprakenset; dergelijke verzoeken worden te allen tijde direct doorgezet naar een aannemer om met spoed te herstellen/ repareren.

  • Dakterras

    Op de vierde en negende verdieping zijn twee dakterrassen waar bewoners gebruik van kunnen maken. Het dakterras op de vierde heeft banken, tafels en een picknicktafel om een mogelijk verblijf nóg aangenamer te maken. Om ervoor te zorgen dat iedereen met plezier gebruik kan maken van het dakterras heeft de wooncommissie de volgende regels opgesteld:


    • Het is niet toegestaan het meubilair buiten het (dak)terras te verplaatsen.
    • Het is niet toegestaan afval achter te laten op het (dak)terras.
    • Het is niet toegestaan peuken op de grond te gooien. Gebruik hiervoor een asbak. 
    • Het is verboden voorwerpen op het (dak)terras te beschadigen.
    • Veroorzaak geen enkele vorm van overlast voor andere bewoners en de omgeving.
    • Gedraag je verantwoord: sta niet op de rand van het terras en kom op het dakterras niet buiten de aangegeven gebieden. 
    • In geval van het ernstig misdragen op het (dak)terras, kan de wooncommissie besluiten de bewoner de toegang tot het (dak)terras te ontzeggen.
    • Op het (dak)terras mag gebarbecued worden, mits je de volgende regels in acht neemt:
    • Een wegwerp barbecue mag niet direct op de tegels van het (dak)terras worden geplaatst. 
    • De barbecue mag niet op meubilair worden geplaatst.
    • Laat de barbecue niet onbeheerd achter. Ook niet wanneer je de barbecue laat uitbranden of afkoelen.
    • Neem de barbecue na gebruik direct mee naar binnen.
  • Regels omtrent het stallen van fietsen
    • Fietsen mogen binnen het gebouw alleen gestald worden in de berging. Fietsen mogen dus ook niet in de gangen van het gebouw of in de gangen van je unit worden neergezet! 
    • Fietsen buiten de berging zullen na een waarschuwing door middel van een sticker, worden verwijderd. Bewoners krijgen 5 dagen de tijd na het krijgen van de waarschuwing/sticker.
    • Indien de fiets na 5 dagen nog niet weg is gehaald door de bewoner, neemt de wooncommissie de fiets in beslag voor 4 weken.
    • De bewoner kan de fiets terug krijgen na het betalen van een boete. 
    • Andere voertuigen of goederen in de berging of ergens anders in het gebouw zijn verboden en kunnen onaangekondigd verwijderd worden zonder dat hier bewaarplicht op komt te rusten.
  • Wat te doen bij jezelf buitensluiten

     (bron: Handleiding Beheer, p65-66, v2017)

    • Wanneer bewoners zichzelf buitensluiten, is dit in eerste instantie het probleem van de betreffende bewoners zelf. Stadswonen voorziet alle huurders van tenminste één duplicaatsleutel welke aan vrienden of familie kan worden gegeven.
    • Wanneer de bewoner niet kan beschikken over de duplicaatsleutel, en wanneer de beheerder niet aanwezig is in het woongebouw, of geen loperservice aanbiedt, kan de buitengesloten bewoner tijdens werkdagen terecht bij Stadswonen.
    • Let op: Het openen van de deuren van woningen of wooneenheden op verzoek van de (buitengesloten) bewoners behoort niet tot het takenpakket van de beheerder. Dit is dus altijd een gunst en geen opeisbare dienst of taak!
    • Gebouw Bredestraat kent momenteel geen loperservice.
    • Buiten kantoortijden kan de bewoner contact opnemen met het noodnummer van Stadswonen. Deze kunnen eventueel een slotenservice laten komen. De kosten hiervoor komen voor rekening van de bewoner.  
    • Wanneer het slot moet worden opengebroken, komen deze kosten voor rekening van de bewoner. De bewoner dient er rekening mee te houden dat hierbij op een later moment de kosten komen van het bestellen en plaatsen van het originele slot door Stadswonen.  
  • Boetesysteem
    • Conform de huurvoorwaarden en het beheerreglement, heeft de wooncommissie het recht om per overtreding van de reglementen van Woongebouw Bredestraat een boete van maximaal €27,50 op te leggen.
    • Wanneer er schoonmaak- en/of opruimkosten gemaakt moeten worden, zoals bij sporen van een lekkende vuilniszak, zullen de kosten hiervoor worden verhaald op de betreffende bewoner. Deze kosten komen bovenop de boete. 
    • In het geval van (vervolg)schade, zullen alle uit het incident voortvloeiende directe en indirecte kosten worden verhaald op de bewoner. Deze kosten komen bovenop de boete.
    • De boete moet binnen veertien dagen worden voldaan, tenzij anders aangegeven in de boetebrief.
    • Bezwaar indienen tegen de boete is mogelijk. Het bezwaarschrift dient binnen veertien dagen na het ontvangen van de boete worden ingediend bij de wooncommissie.
    • De bewoner kan na een niet-succesvol bezwaar binnen veertien dagen na ontvangst van deze afwijzing bezwaar aantekenen bij de Klachten- en geschillencommissie van Stadswonen. 
    • Indien na veertien dagen niet is betaald en geen bezwaar is ingediend, volgt een eerste herinnering met herinneringskosten van €5,00. 
    • Indien na de eerste herinnering, weer niet is betaald, volgt een tweede herinnering met herinneringskosten van €7,50. 
  • Internet

    Ons woongebouw is voorzien van een snelle internetverbinding via glasvezel. Wij noemen dit netwerk KennisGlas. Is je internetverbinding traag of werkt het helemaal niet? In veel gevallen kun je dit zelf oplossen door het KennisGlas stappenplan te doorlopen. Werkt het nog steeds niet, neem dan rechtstreeks contact op met KennisGlas via helpdesk@kennisglas.nl of telefoonnummer 0900-53 66 47 45 27. Kijk voor meer informatie op https://www.stadswonenrotterdam.nl/FAQ/Internet.

Reglement Bredestraat Checklist Hygiënecontrole Onderhoudswijzer Handleiding Kennisglas (internet) Stappenplan Kennisglas (internet)
Share by: